Naar inhoud

Activiteiten en goederen in de haven van Gent

Massagoederen
De haven van Gent is Europees leider voor de opslag van granen en derivaten met een totale opslagcapaciteit van 1,3 miljoen ton. Ook andere bulkgoederen, zoals steenkool, ertsen, petroleumproducten, mineralen, meststoffen en veevoeder vormen een groot deel van het goederenverkeer in de haven.

Automobielsector
De auto- en vrachtwagenassemblage en de distributie van wagens zijn sterk vertegenwoordigd in Gent. In het kielzog van de assemblagebedrijven hebben zich verscheidene producenten en toeleveranciers van auto- en reserveonderdelen in de haven gevestigd.

Staal
’s Werelds grootste staalfabrikant maakt volop gebruik van de strategische voordelen van onze haven. Grondstoffen worden rechtstreeks overgeslagen vanuit grote bulkschepen naar de hoogovens en de afgewerkte staalproducten worden opnieuw rechtstreeks vanuit fabriek op zee- en binnenschepen geladen. Stouwers verhuren temperatuur- en vochtigheidsgeleide magazijnen voor speciale staalsoorten. Schrootverhandeling is een sterke groeier in Gent, mede door de terminal van een Europees leider in de recyclage- en schrootsector.

Papier en houtproducten
Productie en recyclage evenals invoer en distributie van papier en pulp zijn al lange tijd een belangrijke activiteit in de haven van Gent. Ook hout, of het nu uit Noord-Europa, Amerika, Azië of Afrika komt, als het maar milieuvriendelijk en duurzaam geoogst wordt, vindt zijn weg via de Gentse importeurs. Nieuw en sterk in opmars zijn turf, houtschilfers en -pellets.

Bio-energie
De haven van Gent participeert actief in ‘Ghent Bio-Economy Valley’ een gezamenlijk initiatief van de Universiteit Gent en verschillende publieke en privé-bedrijven om de productie van biobrandstoffen en bio-energie te ontwikkelen en te commercialiseren. Wij bieden strategisch gelegen gronden aan, bewerkstelligen synergie en promoten stouwerexpertise binnen Europa’s grootste biocluster.

Momenteel zijn in de haven van Gent verscheidene bio-energieprojecten operationeel en er staan er ook nog in de steigers.

Container- en ro/ro-haven
Onze congestievrije containerterminals garanderen een snelle behandeling van zowel Short Sea Shipping als van de regelmatige binnenvaartfeederdiensten met Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge.

Naast de dagelijkse Scandinavië ro/ro-dienst met Göteborg heeft Gent ook regelmatige ro/ro- en lo/lo-lijndiensten met Spanje, Portugal, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Rusland en het Verre Oosten.

Distributie en logistiek met toegevoegde waarde
Logistieke activiteiten en verrichtingen met toegevoegde waarde in de haven van Gent zijn vooral geconcentreerd in de volledig uitgeruste logistieke parken ‘Skalden’ en ‘Hulsdonk’ gelegen langs de belangrijkste toegangsweg tot de haven en dicht bij de containerterminals op de rechteroever. Verscheidene andere industrieparken worden eveneens ontwikkeld in het havengebied (Kluizendok en Rieme-Noord).

Een groot aantal logistieke bedrijven verlenen diensten met toegevoegde waarde aan sectoren zoals die van de consumptiegoederen en van de automobielonderdelen.

Meerdere supply chain firma's hebben zich in de haven gevestigd als nevenbedrijven van Volvo en Honda, en bijgevolg creëren zij een hoge toegevoegde waarde en een groot aantal banen.

Industrie en productie
Veel bedrijven - zoals Volvo Cars Europe, ArcelorMittal Gent, Cargill, Louis Dreyfus Commodities, Fischer Group en Stora Enso Langerbrugge - hebben hun eigen fabriek in de haven van Gent. Met haar centrale ligging in het logistieke hart van Europa en haar uitgebreide gamma van transportverbindingen is de Gentse haven een gigantische draaischijf voor de automobiel-, chemie-, staal-, energie-, voedingsmiddelen- en papierproducenten.