naar top
Port of Ghent

Nieuwe kranen van Stukwerkers aan het Kluizendok en het Mercatordok

Woensdag 26 juli 2017, kort na middernacht, meerde er aan het Kluizendok een schip af met twee nieuwe Liebherr-kranen als lading. Ook al zie je op de kaaien heel wat kranen staan, je ziet ze niet elke dag per schip toekomen.

Beide kranen zijn bestemd voor de Groep Stukwerkers, actief in watergebonden logistiek. Het schip – de MV Meri komende van het Duitse Rostock – loste de eerste kraan in de loop van de voormiddag bij Ghent Container Terminal. De kraan wordt aan dit dok vooral intermodaal ingezet voor het laden en lossen van containers van schepen en voor de dagelijkse treinverbindingen op de aanpalende Interface Terminal Gent. Vervolgens vaart het schip naar het Mercatordok om er de tweede kraan te lossen die zal gebruikt worden voor het behandelen van én stukgoederen én droge bulk.

100 ton en tot 51 meter hoog
"Elke kraan heeft een hefvermogen van 100 ton. Ze kunnen ook elders in de haven worden ingezet", zegt Pascal Eggermont van Stukwerkers. Het lossen van de kranen neemt telkens zowat twee uur in beslag.

Elke kraan weegt 360 ton en is 33 meter hoog. Met opgeheven boom is een kraan 51 meter hoog. Er zitten 64 wielen onder die de grootte van een vrachtwagenwiel hebben.

Gepubliceerd op woensdag 26 juli 2017
Nieuwsoverzicht